Плевенчанин измисли климатик за лада

Всичко което не влиза в другите теми.
Заключено
koko
КОЛЕГА
Мнения: 245
Регистриран на: Пет Юни 03, 2005 4:56 pm
Местоположение: гр. София, кв. Банишора
Обратна връзка:

Плевенчанин измисли климатик за лада

Мнение от koko »

Плевенски инженер измисли как най-масовите руски автомобили - “Лада” и “Москвич”, с газови уредби да се сдобият с климатици. При това собствениците им няма да се охарчат много. 30-годишният Христо Стоянов доскоро специализирал в комуникационните технологии. Сега обаче събира от роднини и приятели по някой лев, за да реализира идеята си за серийно производство на евтина климатична уредба. Той стигнал до откритието случайно. Неговата лада, която се движи с пропан-бутан, се повредила. Оказало се, че изпарителят от уредбата й просто е останал без вода. И веднага замръзнал. Последвала кратка консултация с бащата на Христо, който е хладилен техник. Двамата установили, че движейки се по тръбите към този изпарител, горивото се охлажда. Така младият човек уредил със саморъчен климатик личната си кола. Сега само с натискане на бутон вентилаторът в ладата духа към пасажерите топло през зимата и хлад в жегата. Системата работи извън купето, с което изобретателят изключва риска от обгазяване на шофьора и пътниците. Няма лоша миризма вътре, няма екозамърсяване навън. С плъзгача на парното отопление струята студен въздух се увеличава и намалява.
Работещият двигател на колата играе ролята на компресора на един обикновен хладилник, обяснява технологията Христо. Изпарител в машината вече има. От кондензатор системата не се нуждае, защото газта заминава в горивната камера на автомобила, където изгаря, за да го задвижи. С отклонена вода от охлаждащата система на мотора се предотвратява запушване на тръбите вследствие на натрупване на скреж.
Този климатик превъзхожда фирмените системи, категоричен е плевенчанинът. Допълнението към газовата уредба на практика представлява още един изпарител с малки размери. Много е важно, че няма да се увеличи разходът на гориво както при класическите климатици, твърди Христо Стоянов. Използва се компресорът на мотора на автомобила, втори би натоварил с допълнителна работа буталата. Климатикът на Христо не работи с фреон като битовите. Използваната газ изгаря. При процеса се отделя вода и кислород и технологията не нанася никаква вреда на околната среда.
Христо е подал заявка в патентното ведомство и го е авторизирал. Подобни изобретения вече имало в Япония. Регистриран аналог на българския вариант обаче няма. Домашни хладилници с пропан-бутан пък се произвеждат и работят в Чехия. Голямата болка на Стоянов е, че идеята му се приема неохотно от големите фирми. Според него те усложняват инсталациите, за да оправдават високите си цени. Няма кой знае какъв проблем и неговата уредба да се управлява от процесор и да й се задават различни режими, но от това тя също ще поскъпне. Плевенчанинът е пратил офертата си по интернет до всички членове на Асоциацията на вносителите на автомобили в България. Изобретението на Христо ще струва максимум до 150 лева, докато фабричните са поне 4 пъти по-скъпи.

Източник:в-к Стандарт